تشخیص زودهنگام پیش دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد

22 ژانویه 2019- به گفته دانشمندان دانشکده پزشکی ویک فارست، تشخیص پیش دیابت باید یک هشدار به افراد برای تغییر شیوه زندگی بمنظور جلوگیری از دیابت و بیماری قلبی عروقی (CVD) باشد.

نویسنده اصلی این مطالعه پرفسور  Bancks، استاد اپیدمیولوژی و پیشگیری در دانشکده پزشکیWake Forest، گفت: ما می دانیم که ابتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، بنابراین در این مطالعه می خواستیم خطر مطلق یا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد مبتلا به پیش دیابت که سطح قند خون آنها بالاتر از مقدار طبیعی اما کمتر از سطح قند خون افراد دیابتی است، بررسی کنیم. این مطالعه در شماره کنونیDiabetes Care  منتشر شده است.

پیش دیابت(Prediabetes) به سطح قند خون ناشتای بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر(5.6  تا 6.9 میلی مول بر لیتر) اطلاق می شود، سطح قند خون ناشتا کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر(5.6 mmol / L)  به عنوان قند خون طبیعی در نظر گرفته می شود. پرفسور Bancks گفت: مقدار قند خون 126 میلی گرم در دسی لیتر (7 mmol / L) و بالاتر آستانه ی تشخیص دیابت است.

در این پژوهش، محققان از داده های هفت مطالعه ی مشاهداتی که شامل زنان و مردان سفید پوست و سیاه پوستی بودند که از سال 1960 تا 2015 فالوآپ شدند، استفاده نمودند. تحقیقات پیشین بیشتر بر روی آمریکاییان سفید پوست با نژاد اروپایی متمرکز بود، در حالی که این مطالعه شامل آمریکائیان آفریقایی تبار نیز بود. بنابراین به گفته ی پرفسورBancks ، این یافته ها می تواند به یک جمعیت وسیع تر تعمیم داده شود.

در این پژوهش داده های 19630 فرد که پیش از این مطالعه حوادث قلبی عروقی را تجربه نکرده بودند- این حوادث شامل بیماری قلبی یا سکته مغزی است- آنالیز گردید. خطر مطلقCVD از طریق تجزیه و تحلیل طبقه بندی گلوکز ناشتای شرکت کنندگان که از 55 سالگی تا 85 سالگی شروع شده بود، تعیین شد.

پرفسور Bancks و همکارانش دریافتند که خطر ابتلا به CVD در میان زناناز 15 درصد (در افراد غیر دیابتی) تا 38 درصد (در افراد دیابتی) و در میان مردان از 21 درصد (افراد غیر دیابتی) تا 47 درصد (افراد دیابتی) متغیر است. افزایش گلوکز به مقدار آستانه ی تشخیص دیابت در اواسط عمر با خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، نسبت به میزان گلوکز پایین تر از حد آستانه ی دیابت در اواسط عمر، همراه بود.

پرفسور Bancks گفت: اگر چه ما متوجه شدیم خطر مطلق ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای افرادی که سطح گلوکز خون آنها در محدوده ی پیش دیابت است، بالاتر از افراد غیر دیابتی نیست اما ما می دانیم که اکثر این افراد نهایتا به دیابت مبتلا می شوند، مگر اینکه اقدامات لازم برای کاهش مقدار قند خون خود را انجام دهند.

او افزود: مطالعه ما شواهد بیشتری را ارائه داد که نشان می دهد: اگر بتوانید از ابتلای خود به دیابت جلوگیری کنید، ممکن است بتوانید از ابتلا به بیماری قلبی عروقی در امان باشید. پیش دیابت باید به عنوان پرچم قرمزی برای نظارت بیشتر بر قند خون بیمار توسط پزشک در نظر گرفته شود، تا با توصیه های لازم برای انجام مداخلات شیوه زندگی مانند رژیم غذایی بهتر و افزایش فعالیت بدنی و در صورت لزوم با درمان دارویی، از ابتلای بیمار به دیابت کامل جلوگیری کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-01-early-prediabetes-cardiovascular-disease.html